Boek

kaft voor HR & Social MediaHet moest een boek worden. Daar kwamen we achter nadat we vele workshops, blogs en presentaties verder waren. De inzichten die we hebben, die we opdoen door in gesprek te zijn met anderen en de brug die we willen bouwen om HR mee te nemen in de brede mogelijkheden die sociale media biedt, vraagt hier om. 

We zien dat HR maar aarzelende stapjes vooruit zet. Lezen, luisteren en kijken is wat de meeste HR professionals doen op sociale media. En als sociale media actief wordt ingezet dan is het veelal voor het screenen van sollicitanten en het plaatsen van vacatures. Dit kan en moet beter.

In het boek dat wij nu schrijven geven wij handvatten waar te beginnen, hoe te implementeren, welke rol HR kan hebben en hoe je sociale media toch een beetje onder controle kunt houden.

We concluderen dat HR sociale media vooral ziet als tool voor recruitment of arbeidsmarktcommunicatie. Vaak op zoek is naar HOE dit in te zetten en minder op zoek te gaan naar de vraag WAAROM. We zien ook dat sociale media vaak stuk loopt op het gedragsveranderingsproces die dit met zich mee neemt. En wij denken dat juist HR hierin een begeleidende rol kan invullen richting organisatie en medewerkers.

We benadrukken graag dat het inzetten van sociale media geen doel op zich is, maar een krachtig platform om HR vraagstukken te ondersteunen. Naast de traditionele kanalen is het lucratief te verkennen hoe wiki’s, blogs, microblogs, communities, review & rating tools HR verder kunnen helpen.

Social Media are here to stay!
De intrede van sociale media in ons dagelijks leven is een feit. Het is een logisch gevolg van maatschappelijke en technologische ontwikkelingen als globalisering, de 24-uursmaatschappij, altijd en overal toegang tot internet, de individualisering met bijbehorende behoeften. Sociale media is een hype die niet meer over gaat.

Voor de deuren van organisaties staat er een nieuwe generatie te trappelen. Zij nemen sociale media gedrag mee de organisatie in. In hoeverre bent u of is uw organisatie hier klaar voor? Wij zien drie rollen voor HR weggelegd aangaande sociale media: als gebruiker, als verandermanager en als Business Partner. Deze rollen komen in ons boek uitgebreid aan de orde.

Het is noodzakelijk om sociale media de komende tijd expliciet op de agenda te zetten en de professionals van HR aan te sporen actie te nemen. Toch hopen wij dat sociale media over een niet al te lange tijd van de agenda is verdwenen en een geïntegreerd onderdeel van het beleid is geworden. Dat ons boek hier een inspiratie voor mag zijn.

‘HR & Social Media, HR in de rol van gebruiker, business partner & change agent’ is te koop via de webshop van Vakmedianet, Managementboek.nl en Bol.com voor € 39,95.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s