Organisatiecultuur branche omvang

Welke branche ‘doet’ nog niet aan social media?

Toen ik mijn allereerste presentatie over HR & social media gaf in 2009, kreeg ik van verschillende toehoorders in de zaal de opmerking dat social media niets voor hen was vanwege het type organisatie of de branche waarin zij werkzaam waren. Ik herinner me een advocatenkantoor,  een woningcorporatie, een gemeente, een zorginstelling, een productiebedrijf en een vervoerder die dit zeiden.  Voornamelijk organisaties die óf geen commerciële grondslag hadden, óf niet actief waren in B2C markt óf niet werkzaam waren in de reclame of marketing- en communicatiewereld en zichzelf daardoor niet aangesproken voelden of bij voorbaat gediskwalificeerd voor social media. In ieder geval was het lijstje met organisaties die zich wel aangesproken voelden vele malen korter dan andersom.

Je kunt bijna niet geloven, dat dit nog maar zo kort geleden was. Gelukkig is er in de afgelopen vijf jaar veel veranderd en heb ik HR professionals uit alle organisatietypen en vanuit verschillende branches voorbij zien komen, ook vanuit onverwachte hoek.

Voorbeeld Royal Wagenborg

Zo had ik ook een keer twee medewerkers van Royal Wagenborg (Maritime, Offshore and Road Services) in een cursus zitten. Niet direct een branche waar je aan denkt bij social media, maar wel een branche met prachtige foto’s,  filmpjes en verhalen.  Zowel bij algemene profilering als internationale arbeidsmarktcommunicatie ondersteunen de website en social media deze indrukwekkende maritieme, offshore en ‘road’ dienstverlener:

Wagenborg

 

Zijn er nog branches die niet zijn aangehaakt?

Ondertussen is de lijst met branches die zeggen dat social media wel bij hun past vele malen langer dan andersom. Dat wil nog niet zeggen dat alle individuele organisaties binnen deze branches social media hebben omarmd. Soms zijn ze pas later aangehaakt en bezig zijn met een inhaalslag of nog maar net in beweging gekomen.

Maar waar ik eigenlijk benieuwd naar ben: zijn er nog branches die helemaal niet aangehaakt zijn? Werk jij in of met zo’n branche? Of ken jij branches die denken dat social media niets voor hen is? Ik hoor het graag van je en wellicht kan ik jouw input gebruiken voor het HR & Social Media boek!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s