de wereld verandert

De steeds groter wordende kloof tussen oud en nieuw

Nieuw is altijd slecht

Bijna een jaar maanden geleden zag ik met mijn kinderen de film The Croods. Het verhaal gaat over een holbewonersfamilie die bij voorkeur in hun oude, vertrouwde wereldje blijft. Althans… vooral de vader, met lijfspreuken als “Blijf in de grot!”, “Wees nooit niet bang” en “Nieuw is altijd slecht”. Maar dochter Eep is nieuwsgierig en wil de wereld ontdekken. Zij gaat op onderzoek uit en komt Guy tegen. Guy heeft visioenen over het einde van de wereld en weet de familie te overtuigen met hem mee te gaan naar een nieuwe en onbekende wereld. De Croods verlaten hun vertrouwde grot en gaan op reis met alle gevaren en onzekerheden van dien. Onderweg moeten ze een grote kloof overbruggen. Guy en Eep gaan zonder aarzelen naar de overkant, maar zal de rest volgen?

Het einde van een tijdperk

In deze situatie zitten organisaties momenteel ook. De oude – op het industriële tijdperk gebaseerde- wereld stort in. Hiërarchische organisatiestructuren brokkelen af, gangbare managementinzichten staan onder druk en oud communicatiegedrag lijkt niet meer aan te sluiten bij nieuwe digitale toepassingen. Er ontstaat een nieuwe wereld met informatie- en communicatiesystemen zoals social media en mobile devices, samenwerkingsvormen zoals co-creatie en gelegenheidsnetwerken, werkplekken zoals hubs en co-working spaces en veranderende organisatiestructuren: platter en transparanter.

Terwijl de oude wereld vergaat wordt de kloof tussen oud en nieuw steeds groter. De nieuwe wereld verandert steeds sneller en degenen die de sprong naar de overkant al hebben gemaakt blijven niet stilzitten totdat de achterblijvers ook eindelijk zover zijn.

Blijf in de grot!

Toch zijn er organisaties die, om verschillende redenen, in de grot te blijven zitten. Zij doen niet mee aan de drukte rondom Social Media, Het Nieuwe Werken en BYOD (Bring Your Own Device).  Vaak vanuit de overtuiging dat deze ontwikkelingen niet op hen van toepassing zijn of dat het slechts om een hype gaat. Zelfgenoegzaamheid of angst voor verandering maakt dat zij op de oude en vertrouwde manier blijven communiceren, samenwerken en leidinggeven. De vraag is hoe lang ze dat volhouden. Kunnen organisaties die besluiten ‘in de grot’ te blijven op termijn overleven? Ik denk van niet, omdat de huidige veranderingen onomkeerbare en fundamentele game changers lijken.

Spring over de kloof!

Een aantal organisaties is bij de eerst zichtbare verandering van de wereld al over de kloof heen gesprongen. Kijk naar Seats2Meet.com dat zich vanuit een bestaande structuur uit het oude tijdperk, heeft omgevormd tot een wendbare, platte organisatie. Of Stichting Buurtzorg, dat in korte tijd als vanuit het niets tot een landelijk verspreid thuiszorgnetwerk is gegroeid en en passant de zorgwereld op zijn kop zette. Maar denk ook aan mensen in loondienst die bewust voor een bestaan als zelfstandig professional hebben gekozen en  werken in wisselende samenwerkingsverbanden. Of initiatieven als We Share Talent en Ambtenaar2.0, waar niet alleen mensen maar ook kennis tussen organisaties wordt gedeeld.

Of even wachten met springen?

Als andere organisaties als eerste die nieuwe wereld betreden en uitvinden hoe je daarin kunt overleven dan kun je er profijt van hebben als je even wacht. Het is ondertussen wel duidelijk wat je met Twitter, LinkedIn en YouTube filmpjes kunt bereiken en dat Hyves passé is, maar is het wel zo verstandig om met de opkomende ‘Like-moeheid’ een Facebook campagne op te zetten? Wat moeten we nou met dat Google + verhaal? En moeten we écht wel doorgaan met Het Nieuwe Werken als grote bedrijven als Best Buy en Yahoo alweer terugtrekkende bewegingen maken? Misschien is het verstandiger om even af te wachten totdat deze vernieuwingen in een soort van volwassenheidsfase komen en je eerst je strategie bepaalt voordat je over de kloof heen springt? Weet wel dat je met wachten het risico loopt dat je aan de ‘oude’ kant blijft, omdat je niet meer op tijd de oversteek kunt maken. Met andere woorden, je moet wel een hele goede reden hebben!

De wereld is voorgoed veranderd

Tijdens hun reis zoeken The Croods hun toevlucht in een ‘grot’ als ze bedreigd worden, want een grot stond vroeger symbool voor veiligheid. Deze grot blijkt echter een prehistorisch monster te zijn. Oude oplossingen werken niet meer in de nieuwe wereld. Dat betekent voor organisaties dat ze een Twitteraccount bijvoorbeeld niet alleen kunnen gebruiken om te  zenden en bijna niet te reageren of ‘openingstijden’ van het webcare-team in de ‘bio’ vermelden. Op de lange termijn zal dit niet houdbaar blijken. Of Het Nieuwe Werken introduceren en de directeur vervolgens op de oude manier door laten werken in een eigen kantoor met oude privileges.

Met alleen over de kloof heen springen ben je er dus nog niet. Je zult je als organisatie verder moeten aanpassen aan de nieuwe wereld. Dat betekent oude gebruiken en gewoontes overboord zetten en nieuw gedrag omarmen en stimuleren.

Hoe het verhaal uiteindelijk afliep?

In de film werd iedereen gedwongen om over de kloof te springen omdat de oude wereld simpelweg instortte. Ook was het geen optie om eenmaal aan de overkant bij de afgrond te blijven hangen. Blijvend instortingsgevaar maakte dat iedereen verder moest om de onbekende, ‘gevaarlijke’ nieuwe wereld te verkennen en daar een nieuw thuis op te bouwen. Dat lukte uiteindelijke ook op een prachtige nieuwe plek: open en toekomstbestendig.

Met het instorten van het industriële tijdperk hebben organisatie niet echt de optie om – bewust of onbewust- in de grot te blijven. De oude wereld bestaat straks niet meer. Dus spring –op tijd-  over de kloof!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s